ПОТЕНЦІАЛ

Цьогоріч славетна американська фірма Pontiac відзначає 95-ліття від дня свого заснування. Однак з кінця 2010-го її ім’я залишилося тільки в літописах. То, чи була вона славетна?
Мабуть, відповідь треба шукати в аналогіях із життєвим шляхом людини. Так, існування будь-якої істоти залежить від її активності, дієвості. Успішність же характеризується наявністю ідей, які можуть рухати вперед, формувати світогляд, створювати ауру славетності. Що в автомобільній фірмі вказує на ідейність? Концепт-кари. Саме вони демонструють світу, що на вістрі думки та олівця у компанії. Саме через них відбувається діалог між виробником і потенційними клієнтами. Саме їх треба розглядати, як лакмус потенціалу. Чи все гаразд із концепт-карами було у Pontiac?

Якщо розглядати появу концепт-карів, як регулярне явище,то необхідно перенестись в часі на початок 50-х років у США. Пересувна виставка «Моторама» започаткувала моду на це і з перших днів існування даного шоу, Pontiac постійно перебував у вирі уваги. Спочатку з’явився Parisienne 1953-го, що намагався поєднати понтонні обриси кузова із дахом типу «купе-де-вілль». Можливо, саме з нього в подальшому була змальована сучасна «тарга»?

В ідейному сенсі 50-ті видалися дуже плідними для Pontiac. Кожен рік компанія дарувала публіці  неймовірні концепт-кари. Склопластиковий Bonneville Special 1954-го, хоча і оснащувався серійним рядним 8-циліндровим двигуном, виглядав так, наче у його надрах причаївся надпотужний реактивний монстр від військового літака-винищувача. Strato Streak 1955-го намагався поєднати спорткар із сімейним седаном. Триоб’ємний кузов із чотирма дверями та містким багажником наділили шаленої стрімкості силуетом, чотирма роздільними ковшами-сидіннями (передні могли обертатися для полегшення посадки/висадки) та сучасним V8-мотором. Чи не в ньому Porsche розгледів Panamera? Найяскравішою зіркою концепт-карів 50-х від Pontiac, звичайно, можна вважати модель Club de Mer 1956-го. Наднизький алюмінієвий болід із 300-сильним двигуном і  незалежною задньою підвіскою, міг би гармонійно доповнити образ совкового супер-героя Іхтіандра. Однак, не склалося. Club de Mer так і залишився просто супер-машиною, а Іхтіандр – просто людиною із жабрами.

Ідейна активність Pontiac вражала і в 60-х. Зокрема, варто відзначити цілу плеяду концептів Banshee. Самий перший варіант 1964-го, створений під керівництвом легендарного ДеЛоріана, був запланований, як «Mustang-fighter». Ця серія автомобілів закріплювала за Pontiac імідж спортивного виробника, роблячи ставку на молоду клієнтську аудиторію. Також прототипи Banshee заклали підґрунтя для однієї із найвідоміших моделей марки – Firebird. Концепт-кари Scorpion та Сirrus дуже збагатили екстер’єри серійних машин-побратимів по концерну GM низкою своїх дизайнерських винаходів.

Разом із паливно-енергетичними кризами 70-х, Pontiac не зменшував обертів, продовжуючи генерувати нові ідеї. У 1974-му з’являється цікавий шоу-кар Kammback, який додавав універсалові нові сенси. Відтак, він міг слугувати не тільки транспортом для перевезення великої сім’ї від бабусі до моря, а ще й ставати зручним стильним швидкохідним та корисним помічником у повсякденні людей творчих професій. Можливо, таким і задумувався сучасний Sport Utility Vehicle?

Нове дихання компанія Pontiac  отримала у 80-х. Здавалось, що дизайнери впіймали кураж, видаючи неймовірно футуристичні концепт-кари. У 1986-му прототипом Transsport було продемонстровано інше бачення мінівену. Виявляється, він може виглядати не як сумний помічник мамці-домогосподині у побутових справах, а як невеличкий космічний шатл, пройшовший апгрейд десь на іншій планеті. Таке саме враження справляли концепти Pursuit 1987-го, чергова генерація Banshee 1988-го та Sunfire 1990-го.

У 90-х головною рушійною силою ідей стали агресивна зовнішність та спортивність. Розпочав цю історію кінця тисячоліття концепт Protosport 4 у 1991-му, розвинув Rageous у 1997-му та завершив GTO у 1999-му. Нажаль, в подальшому прототипи від Pontiac нічим не вражали. Вони скорше виглядали, як серійні машини, які збирались щойно зняти з виробництва, аніж дрім-кари майбутнього. Не вистачало якоїсь алегорійності. Чи було викликано це явище банальним браком ідей? Можливо, так. А, можливо, General Motors поступово готувався до ліквідації свого підрозділу, бо прогавив момент із переформатуванням виробництва і не міг дати ради усім стражденним учасникам величезного конгломерату. Чи перестав Pontiac від цього бути славетним? Певно, ні. Адже протягом усього існування демонстрував неабиякий потенціал у своїх концепт-карах. Можливо, колись когось вони надихнуть на нові звершення і вже наступний ювілей відроджена компанія Pontiac відзначатиме з широкою гамою серійних автомобілів. Чимось схожих на свої попередні прототипи. Або сповнених нових концептуальних ідей. Наразі ж: із 95-літтям Pontiac!

 

    

     

 

 

 

 

 

Реставрация ретро автомобилей, Прокат Ретро автомобилей, Продажа запчастей на классические авто, Литература и прочие услуги связаные с ретро тематикой.

Copyright 2008-2018 retromobile.com.ua