НАРОДЖЕННЯ ПОНТОНА

Видатні ідеї та видатні зусилля вічні. Допоки буде існувати цей світ, доти люди їх пам’ятатимуть. Подія, що сталася наприкінці січня 1946-го, варта, аби її пригадали 75 років потому.

Розкішний хол готелю Waldorf Astoria на п’ять днів став вітриною для «американського автомобіля майбутнього». Це була солодка парочка моделей нещодавно створеної компанії Kaiser-Frezer Corporation. Передбачалося, що машини матимуть передній привід, несучу конструкцію та торсіонну підвіску. Таким був один із прототипів. Однак в серійній версії, кузов поставили на раму із передньою пружинною підвіскою та заднім ведучим мостом, підвішеним на півеліптичних ресорах. Під капот встромили рядну «шістку» на 100 сил та механічну 3-ступінчату КПП. Назвали автівки Kaiser K85 та Frаzer F47. Відповідно, перша являла спрощений, а друга більш респектабельний варіант одного й того ж кузова. Та не просто кузова, а без окремих підніжок і виступаючих крил. Іншими словами – понтона!

Повноцінний конвеєрний випуск розпочався на заводі Willow Run, де ще нещодавно збирали бомбардувальники В24 Liberator. Вдалий старт продаж передбачав гарні перспективи для новоствореної компанії. Згодом, навіть, вдалося захопити 5% ринку. Здавалося б, все вказує на те, що «Велика трійка» додасть до свого «клубу» ще одного гравця. Однак конкурентна боротьба та клієнтські вподобання розставили все по своїх місцях.

Промислово-економічні питання, що склали причинно-наслідкові ланцюги у тих, чи інших подіях, позаяк, дуже цікаві. Розібратися в них – корисно і повчально. Особливо, довідавшись біографію Генрі Кайзера, Джозефа Фрейзера та Говарда Дерріна – ключових персон, що стояли у витоків Kaiser-Frazer Corporation. Проте, це велика тема для окремої розповіді. На сьогодні ж, неабиякий інтерес має один історичний момент, а саме: встановити хто ж, насправді, заслуговує звання піонера у серійному виробництві понтонних кузовів? Пікантності ситуації додає той факт, що головним дуелянтом в суперечці виступає…радянська ГАЗ-М20 «Победа».

Для совкової пропаганди надто важливо було демонструвати свій «передовизм». При цьому, не суттєво, як його оформлювати і подавати. Головне, аби попри радикально іншу реальну картину, переконати маси, що СРСР кращі, перші в світі, випереджаючі та непереможні. Вдавались, навіть, до обману і відвертих викривлень і фальсифікацій. Роки дещо виправили ситуацію. Принаймні, із самим фактом існування «совка». Однак ще й досі відголосками тої давньої спотвореної пропаганди намагаються в нинішній час заповнити певні історичні пустоти. Не оминуло це й автомобільну галузь. Так, шанувальники «радянщини» люблять хизуватися тим, що славнозвісна «Победа» - це перша серійна понтонна конструкція кузова у світі! Відкриті джерела, щоправда, містять дуже мало конкретних дат. Відомий історик Лев Шугуров у своєму трьохтомнику «Автомобілі Росії та СРСР» стверджував, що у виробництво ГАЗ-М20 запустили із червня 1946-го, проте нічим це не обгрунтовував. Більш точну інформацію знаходимо у Івана Падєріна в книзі «Побєда та інші події», який вказує, що перший екземпляр нижньогородської автівки виїхав із воріт підприємства 14 серпня 1946-го. Як підтвердження, приводяться фотографії із заводського архіву. І от тут настає саме цікаве, бо згідно даних публіциста Аарона Северсона (Aaron Severson) випуск Kaiser K85/Frazer F47 датується – барабанний дріб – червнем 1946-го! Якщо ж прийняти до уваги, що до кінця року «Побед» було випущено всього 23 екземпляри, то стає очевидним, хто по праву має надіти корону первістка серійного «понтонобудування».

Розвіявся ще один давній міф, а для справжніх автомобільних істориків, особливо, на пострадянському просторі, сталася надзвичайна подія – народження понтона!

 

    

     

 

 

 

 

 

Реставрация ретро автомобилей, Прокат Ретро автомобилей, Продажа запчастей на классические авто, Литература и прочие услуги связаные с ретро тематикой.

Copyright 2008-2018 retromobile.com.ua